کد خبر: 1224541
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
ارتکاب تخلف‌های شبانه در گفتگو با سرهنگ فیروز کشیر، معاون اجتماعی پلیس راهور تهران
فراوانی این تخلف‌ها به این دلیل است که خودروی بسیاری از این متخلفان در چند نوبت توقیف شده است. عده‌ای از رانندگان بعد از یک‌بار تخلف و توقیف ساعتی دیگر مرتکب تخلف نمی‌شوند، اما هستند رانندگانی که ترس از اعمال قانون ندارند و بر این باورند تعدد تخلف و اعمال قانون برایشان تفاوت ندارد.
حسین فصیحی
جوان آنلاین: خلوت بودن معابر و نبود پلیس در معرض نگاه رانندگان امکان بروز بسیاری از تخلف‌های شبانه را صورت می‌دهد، تخلف‌هایی که خیلی وقت‌ها منجر به بروز سوانحی مرگبار می‌شود که با احترام به قانون به راحتی امکان پیشگیری از وقوع آن وجود دارد. در این باره با سرهنگ فیروز کشیر، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفتگو کرده‌ایم. 
 
 توقیف ۲۰۶ هزار خودرو ناشی از تخلف‌های شبانه پایتخت در سالی که گذشت، نشان از فراوانی امکان بروز تخلف دارد. دلیل این فراوانی چیست؟
فراوانی این تخلف‌ها به این دلیل است که خودروی بسیاری از این متخلفان در چند نوبت توقیف شده است. عده‌ای از رانندگان بعد از یک‌بار تخلف و توقیف ساعتی دیگر مرتکب تخلف نمی‌شوند، اما هستند رانندگانی که ترس از اعمال قانون ندارند و بر این باورند تعدد تخلف و اعمال قانون برایشان تفاوت ندارد. با این حال پلیس در چارچوب قانون با متخلفان برخورد می‌کند. ضمن اینکه سال گذشته حدود ۱۴۱ هزار خودرو توقیف و به پارکینگ منتقل شدند. 
 
 آیا امکان برخورد شدید‌تر با این دسته از متخلفان وجود دارد؟ ممکن است بی‌پروایی آن‌ها در تکرار تخلف برای دیگر شهروندان ایجاد حادثه کند؟
بله، پلیس متناسب با تکرار تخلف با این متخلفان برخورد خواهد کرد، از جمله اینکه خودرو توقیف و به پارکینگ منتقل می‌شود. با این حال ارتکاب تخلف‌های شبانه بدیهی است، چراکه شب‌هنگام امکان دید رانندگان محدودتر و حضور پلیس هم کمتر است. 
 
 گزارش‌های پلیس نشان می‌دهد برخی حوادث شبانه ناشی از خاموشی معابر است و رانندگان یا راکبان موتورسیکلت به دلیل تاریکی مسیر دچار حوادث فوتی هم می‌شوند. چرا نسبت به رفع این خاموشی‌ها کاری صورت نمی‌گیرد؟
پلیس گزارش‌های خاموشی‌های معابری را که امکان بروز سوانح در آن وجود دارد به شهرداری‌ها یا اداره برق گزارش می‌کند و آن‌ها ملزم به رفع خاموشی هستند. پلیس بعد از اعلام گزارش، موارد مورد نظر را بازبینی می‌کند و اگر به این موضوع توجه نشود آن‌ها باید به قانون پاسخگو باشند. در حال حاضر هم مکاتبات پلیس با شهرداری‌ها در جریان است و گزارش‌های ما نشان می‌دهد وضعیت روشنایی‌ها بهتر شده است، از جمله در بزرگراه آزادگان که در طول شبانه‌روز تردد بسیاری در آن جریان دارد. ذکر این موضوع هم ضرورت دارد که برخی مناطق فاقد تأسیسات زیربنایی هستند که ما مکاتبات لازم را در این باره انجام داده‌ایم. 
 
 در ارتکاب یا عدم تخلف همواره به حضور میدانی پلیس توجه می‌شود، از جمله اینکه در شب که حضور فیزیکی پلیس کمتر است در کنار موارد دیگر امکان بروز تخلف هم افزایش پیدا می‌کند. امکان تغییر این رفتار چگونه ممکن خواهد بود؟
این موضوع ریشه در ساختار فرهنگی جامعه دارد، به‌طوری‌که شهروندان باید به سویی بروند که اگر پلیس حضور نداشت هم تخلف نکنند. دورانی که همه چیز بسته به حضور فیزیکی پلیس بود گذشته است. در حال حاضر گواهینامه‌های جدید آمده، تحصیلات عالیه مردم بیشتر شده و اقدام‌های بهتری در این حوزه صورت گرفته است. باید به سمتی برویم که اجرای تخلف را به چشم منکر نگاه کنیم، نه اینکه بگوییم، چون پلیس نیست، تخلف می‌شود. باید ساختار فرهنگی به سمتی برود که اگر پلیس نبود، تخلف نشود که این موضوع هنر است. اگر پلیس باشد و تخلف نشد هنر نیست، چراکه از ترس پلیس است که تخلف نمی‌شود؛ بنابراین در نبود حضور فیزیکی پلیس در شب باید حضور پلیس‌های نامحسوس در شب‌ها بیشتر باشد. 
همین‌طور است. البته پلیس نامحسوس همواره در معابر بزرگراهی شهر حضور دارد، اما حضورشان شب‌ها بیشتر است. بزرگراهی وجود ندارد که پلیس نامحسوس در آن فعال نباشد. 
 
 با این حال عمده‌ترین دلایل بروز این سوانح چه چیز‌هایی هستند؟ 
 گزارش‌های ما درباره تخلف‌های شبانه نشان می‌دهد ۴۸ درصد از تصادفات فوتی که در شب اتفاق می‌افتد به دلیل عدم توجه به جلوست، ۳۴ درصد سوانح هم به دلیل عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه و ۴ درصد هم به دلیل تغییر مسیر ناگهانی اتفاق می‌افتد. اوج سوانح رانندگی شبانه در تهران هم بین ساعت‌های ۲۲ تا ۲۴ است. گزارش‌های ما همچنین نشان می‌دهد ساعت‌های یک تا چهار صبح امکان بروز سوانح افزایش پیدا می‌کند که در این بین ۳۷ درصد عابرین پیاده، ۱۷ درصد تخلفات خودرو‌ها و ۴۶ درصد هم مربوط به سوانحی است که موتورسواران رقم می‌زنند. عمده سوانحی که برای رهگذران اتفاق می‌افتد ناشی از پوشش تیره شهروندان است که امکان دید برای راننده وجود ندارد و حادثه اتفاق می‌افتد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار